Yhteistyökumppanit2018-10-18T16:23:10+00:00

Suomen Pelastuskoiraliiton ja Metsähallituksen yhteistyösopimus

Metsähallitus tukee Suomen Pelastuskoiraliiton toimintaa. Yhteistyösopimus on voimassa 31.3.2015-31.12.2019.

Sopimus ei vielä sinällään anna oikeutta koulutusharjoittelun tai koirien soveltuvuuskokeiden järjestämiseen, vaan tällainen oikeus annetaan aina tapauskohtaisesti koulutus- tai koeluvalla. Tällaiset luvat myöntää Metsähallituksessa paikallinen metsästyksen eräsuunnittelija ja pelastuskoiran koulutusluvan tarvitsijan tai Suomen Pelastuskoiraliitto ry:n jäsenyhdistyksen tulee lupaa tarvitessaan ottaa yhteyttä eräsuunnittelijaan.

Toimintaa varten voidaan antaa myös oikeus tehdä maastomerkintöjä. Merkinnöissä tulee käyttää kuitunauhoja tai muita luonnonmukaisia materiaaleja. Muovin tai muiden puunjalostusprosessissa haitallisten materiaalien käyttö on kielletty! Merkintäkäytännöt tulee sopia tarkemmin paikallisesti, jotta merkinnöistä ei aiheudu virhetulkintoja esim. normaalien metsätalouden merkintöjen kanssa. Merkinnät on poistettava välittömästi niiden tultua tarpeettomiksi ja roskaamista on muutoinkin vältettävä.

Koirilla on oltava koulutuksen aikana tunnisteliivi tai muu selvästi erottuva tunniste. Koirien ohjaajalla tulee olla mukana koirankoulutus- tai koelupa.

Tämän puitesopimuksen perusteella myönnetyt luvat ovat maksuttomia.

Yhteistyösopimus on luettavissa täällä: Pelastuskoiraliiton ja Metsähallituksen sopimus 2015 (2)

Tukijoitamme

Koulutettu pelastuskoira voi pelastaa ihmishengen

Pelastuskoirat ohjaajineen ovat vuosittain mukana useissa kymmenissä kadonneiden henkilöiden etsinnöissä ympäri Suomea. Koirapartiot pyritään usein saattamaan matkaan etujoukossa, koska koira on tehokas apu kokeneen ohjaajan kumppanina. Koirapartio pystyy lyhyessä ajassa kattamaan laajoja alueita, joiden läpikäymiseen pelkästään ihmisvoimin menisi todella kauan. Samoin koira kykenee liikkumaan sellaisessakin maastossa, mikä ihmiselle on erittäin hankalakulkuista.

Suomen Pelastuskoiraliitto kouluttaa pelastuskoiria ja -ohjaajia käytettäväksi vapaaehtoisen pelastuspalvelun kautta viranomaisten apuna erilasissa etsintätehtävissä. Lisäksi pelastuskoiria koulutetaan sijoitettavaksi kuntien väestönsuojeluorganisaatioon poikkeusolojen varalle.

Kuva: Jari Miettinen

Mukaan tukemaan pelastuskoiratoimintaa

Monet tahot kokevat pelastuskoiratyön tärkeänä ja ovat mukana tukemassa Suomen Pelastuskoiraliiton toimintaa. Myös sinä voit tukea pelastuskoirien ja ohjaajien kouluttamista sekä toimintaa liittymällä Suomen Pelastuskoiraliiton kannatusjäseneksi.

Kannatusjäsenmaksut ovat:

Yritykset ja yhteisöt 35 €*, yksityishenkilöt 12 €

Kannatusjäseneksi pääset täyttämällä Kannatusjäsen- ja lahjoituslomakkeen ja maksamalla yllämainitun kannatusjäsenmaksun tilille OP FI44 5800 1320 2772 87, maksun saaja: Suomen Pelastuskoiraliitto ry

Käytä kannatusjäsen- ja lahjoituslomakketta, jos haluat tehdä lahjoituksen. Lisätietoja sähköpostitse.

*35 € kannatusjäsenmaksun maksaneet saavat halutessaan nimensä sivuillemme.