Kouluttajakoulutus 2018-03-29T14:37:53+00:00

Kuva: Miia Halonen

Peko-kouluttajakoulutus

Alueellinen Kouluttajakoulutus on suunnattu Pelastuskoiraliiton jäsenyhdistyksille, haku, jälki tai raunioharjoitusryhmissä toimiville ryhmäkouluttajille/ryhmävastaaville. Tavoitteena on antaa ryhmäkouluttajille/ryhmävastaaville työkaluja harjoitteluryhmien vetämiseen ja harjoitteluun sekä koulutuksen suunnitteluun. Koulutuksen käyneet valmistuvat Peko-kouluttajiksi.

Kouluttajakoulutuksesta vastaavat SPeKL valitsemat ja kouluttamat Liittokouluttajat. Koulutuksen järjestää Pelastuskoiraliiton alainen yhdistys. Liittokouluttajat toimivat alueensa kouluttajina.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Sivis-opintokeskuksen kanssa.

Koulutuksen sisältö

Koulutuksen kokonaiskesto 15 h, toteutetaan viikonloppukurssina (la–su)

Lauantai

Liiton organisaatio, Aikuisen oppiminen, Kouluttajana jaksaminen (yht. 8 h)

Sunnuntai

Koiran oppiminen ja pelastuskoiran koulutuksen suunnittelu (yht. 7 h)

Koulutusalueet yhdistyksineen ja liittokouluttajineen

1. Pohjois-Suomi: Kapeko, KuPe, Olpeko, OLPY, OPEKO, OSE, PoLaPe, ROPEKO, YLPE – Miia Halonen, Petri Koistinen
  2. Itä-Suomi: ESEK, HPKH, KEK, KesPek, KPK, KOE, MSPeKo, Sapeko – Tarja Lindfors
  3. Länsi-Suomi: FoSePeKo, KarSeE, LRPK, SUPE, TEtsi, TSE, VSPK, ÅRHK – Minna Airike-Mörsky, Meri Markkanen
  4. Etelä-Suomi: ESPY, IHEK, ITUPE, KeHä, LASEK, LUP, MYPEKO, PHPK, RasPeko, UPK, VRG – Minna Löfman, Gabi Tuomi

Liittokouluttajien yhteystiedot: spekl@pelastuskoiraliitto.fi

PEKO-kouluttajakoulutuksen avustukset

Avustusinfo TÄÄLTÄ.

Koulutuksen järjestäminen

• Koulutuspaketti Pelastuskoiraliitosta, liittokouluttaja vastaa hankinnoista: kurssimateriaali, osallistujalistapohja, kurssitodistukset.
  • Liittokouluttaja yhteydessä alueensa yhdistyksiin kerran vuodessa -> Määritellään vuoden koulutustarve.
  • Liittokouluttaja sopii alueensa yhdistysten kanssa koulutuksen ajankohdan ja järjestävän yhdistyksen.
  • Yhdistys valitsee koulutukseen osallistujat.
  • Liittokouluttaja ilmoittaa koulutuksen järjestämisestä ja koulutuspaikan osoitteen liittoon spekl@pelastuskoiraliitto.fi viimeistään kuukautta ennen koulutusta. Tai järjestäjän tekemä avustushakemus voi toimia ilmoittamisena. Liittokouluttaja ja järjestävä yhdistys sopivat vastuusta.
  • Järjestävä yhdistys varaa koulutuspaikan, hoitaa muonituksen ja vastaa niistä tulevista kuluista.
  • Järjestävä yhdistys varaa mahdolliset liittokouluttajien majoitukset.
  • Yhdistys lähettää koulutuksen budjetin erillisellä lomakkeella. Avustusinfo TÄÄLTÄ.
  • Yhdistys sopii muiden alueen yhdistysten kanssa koulutuksen järjestämisestä.
  • Järjestävä yhdistys ottaa ilmoittautumiset vastaan.
  • Liittokouluttaja huolehtii osallistujalistan täyttämisestä ja toimittaa liittoon (spekl@pelastuskoiraliitto.fi).
  • Liittokouluttaja lähettää koulutusmateriaalin kurssin osallistujille etukäteen.
  • Liittokouluttaja jakaa kurssitodistukset.
  • Järjestävä yhdistys laskee kulut henkilömäärän mukaan ja laskuttaa osallistuvia yhdistyksiä osallistujamäärän mukaan, jos laskuttaminen on tarpeellista.
  • Järjestävä yhdistys lähettää selvityksen toteutuneista tuloista ja menoista viimeistään kaksi viikkoa koulutuksen jälkeen. Avustusinfo TÄÄLTÄ. Avustushakemukseen liittyvät kuitit toimitetaan skannattuna spekl@pelastuskoiraliitto.fi
  • Pelastuskoiraliitto tekee koulutuksen kuluista selvityksen Sivikseen.

Lisätietoja: Mika Soininen, mika.soininen@pelastuskoiraliitto.fi, p. 044 768 1004