Pelastuskoiraliiton ryhmäkatselmukset 2019-2021 uusissa maisemissa

12.10.2018

Pelastuskoiraliiton ryhmäkatselmusten järjestäjät seuraaville kolmelle vuodelle ovat jo nyt tiedossa. Järjestämisvastuun ovat ottaneet uudet tahot: vuonna 2019 ryhmäkatselmus järjestetään Itä-Savossa (Etelä-Savon Etsintäkoirat), 2020 Ahvenanmaalla (Ålands Räddningshundsklubb) ja 2021 Satakunnassa (Karhuseudun Etsintäkoirat).

Pelastuskoiraliiton ryhmäkatselmus on hälytystehtävissä palvelevien pelastuskoirien ja pelastuskoiraohjaajien taitotason testaustapahtuma. Tapahtumaan osallistuvat pelastuskoirakot ovat kaikkialta Suomesta. Osallistujien on täytettävä Pelastuskoiraliiton hälytyskelpoisuuden kriteerit.

Tehtävissä testataan monipuolisesti pelastus- ja etsintätehtävissä tarvittavia tietoja ja taitoja sekä ryhmien kenttäkelpoisuutta ja yhteistyö- ja mukautumiskykyjä. Ryhmäkatselmus on paitsi vaativaa suoriutumista vaikeissa oloissa, myös yhdessäoloa pelastus- ja etsintätoiminnan ja koirankoulutuksen asiantuntijoiden kesken.