Yötön yö Kakolassa 5.-6.12.2012

lähettänyt Mika Soininen 10.12.2012 klo 5.59   [ 11.12.2012 klo 2.46 päivitetty ]

Varsinais-Suomen Pelastuskoirat Ry (VSPK) järjesti Pelastuskoiraliiton jäsenyhdistysten jäsenille itsenäisyyspäivää edeltävänä yönä rakennusetsintäharjoituksen entisessä Turun keskusvankilassa eli Kakolassa.
Harjoitus alkoi keskiviikkona 5.12. klo 20:00 ja harjoitus päättyy seuraavana aamuna klo 6.
Harjoitukseen ilmoittautui yhteensä 118 koirallista ja 9 koiratonta osallistujaa.

Kalle Tuulos, VSPK, järjestäjien edustaja:
Itsenäisyyspäivän vastaanoton suosio yllätti järjestäjät. Arvelimme, että osallistujien määrä kasvaa hieman viime vuodesta, mutta näin suuri kasvu - 118 ilmoittautunutta koirakkoa - oli todella yllättävä.
Tätä suurempaa harjoitusta Kakolassa ei oikeastaan enää voisikaan järjestää ja näin suuren osallistujamäärän johdosta jouduimme miettimään harjoituksen tukitoimet, mm. pysäköintijärjestelyt, todella tarkasti.

Harjoitus meni kaikin puolin hyvin. Kaikki osallistujat ovat todella asiallisia ja noudattivat sekä aikatauluja että muita ohjeistuksia erittäin hyvin. Tämän johdosta kaikki pyöri kuten suunniteltiin. Ainoa ikävä tapahtuma oli Nemille Länsisellin kellarissa sattunut tassuvamma, joka johtui todennäköisesti liukastumisesta ja jalan kolahduksesta terävään kynnykseen. Nemin isäntä joutuikin viemään Nemin ensiavun jälkeen päivystävään eläinlääkärin. Kuulemma Nemi on onneksi jo toipumassa.
Harjoituksen määriteltynä alkuhetkenä kello 20, kun kaikki valmistelut olivat valmiit, vankilan piha oli täynnä autoja ja sain lausua osallistujat tervetulleiksi, omat tunnelmani olivat todella upeat.
Tiesin, että ryhmänjohtajiin ja osallistujiin voi luottaa ja uskalsin panostautua täysillä omaan treenaamiseeni. Upea tunnelma jatkui läpi yön, ihan siihen saakka, kun sain tasan kello 6 lausua osallistujille kiitokset ja laskea heidät koteihinsa. Hyvä tunnelma ei ole haihtunut
silloinkaan: uskallan sanoa olevani yhä ylpeä siitä, että saimme yhdistyksemme jäsenten voimin järjestettyä näin hyvin toimineen harjoituksen.

Meillä järjestäjillä on suuri haaste löytää ensi vuodeksi läheskään yhtä komeat puitteet itsenäisyyspäivän vastaanottoon. Ehkä täytyy kysyä Turun kaupungilta, pääsisimmekö Turun linnaan? Se taitaa olla jo liian suuri haave.

Riitta Pauhu-Pohjalainen TSE, osallistuja:

VSPK:n järjestämä Itsenäisyyspäivän vastaanotto on itselleni yksi vuoden kohokohdista. "Linnan juhlat" olivat kaikin puolin antoisat ja järjestelyt toimivat hyvin.
Porukka oli jaettu valmiiksi ryhmiin, jotka treenasivat neljällä alueella. Koirat odottivat vuoroaan selleissä, Tara koirani lepäsi tassut taivasta kohden, ja jostakin sellista kuului koiramaista "kalteritangoa". Yhteistapahtuma on mukava tapa tutustua muihin pelastuskoiraharrastajiin ja tavata vanhoja tuttuja.
Rakennusetsintää tulee itse harjoiteltua vähän, ja Kakola antoi upeat puitteet sekä itselle että koiralle ihmetellä hajujen liikkumista sisätiloissa. Treeniryhmältä tulee neuvoja ja kokemustenvaihtoa. Pelastuskoiraporukassa saa "vertaistukea", pelastuskoiraohjaajan silmin selliosastoltakin etsitään helposti se hankalin pieni kaappi piiloksi:). Väsy ei yönaikana yllättänyt, oli niin mielenkiintoista.
Kiitokset järjestäjille ja kanssa treenaajille.

Maria Fjäder ÅRHK, osallistuja

För att kunna delta i självständighets söket i Åbo reste vi från Åland
kl.13.45 på onsdagen. Resan gick med Silja, det blåste en hel del och färjan var försenad till Mariehamn, vilket gjorde att vi redan där var nervösa om vi skulle hinna i tid eftersom vi visste att vi hade en sista tid när vi skulle in på området. Färjan kom försent in i Åbo och sen var det trafikkaoset från hamnen. Vi var framme vid grindarna 2 minuter innan de skulle stängas, så vi hann! En skön känsla infann sig! Vi hade alla hunnit funderade vad vi skulle göra om vi inte slipper till Kakola.

Vad gör man en natt i Åbo då?! Men till Kakola kom vi och natten där blev toppen. Alla hade bra grupper och alla hundar hade gjort ett bra jobb. Nöjda och glada tog vi färjan hem igen på torsdag morgon kl.8.15.

Hemma på ön kl.14.00 Tack för denna gång!

Kuvat: Roope Rinne, Reija Stenbäck, Joonas Ahola