Suomen Pelastuskoiraliitto Ry vuoden 2014 Arjen sankari

lähettänyt Mika Soininen 10.2.2014 klo 5.47   [ 11.7.2014 klo 5.04 päivitetty ]

112-päivä: Vuoden 2014 Arjen sankarit ovat kadonneiden jäljillä

112-päivän kampanja valitsi Suomen Pelastuskoiraliitto Ry:n vuoden 2014 Arjen sankariksi.
Pelastuskoiratoiminnassa mukana olevat vapaaehtoiset tekevät pitkäjänteistä työtä koirien
kouluttajina ja ovat viranomaisten apuna kadonneiden etsimisessä.

Suomen Pelastuskoiraliiton toiminnanjohtaja Mika Soinisen mukaan toimintaan hakeutuvilla ihmisillä on halu kehittää koirankoulutustaitoja sekä suhdetta koiraan. He tekevät vapaaehtoistyötä itselleen mielekkäällä tavalla.

– Liittoon kuuluvat pelastuskoirayhdistykset kouluttavat koiria ja niiden ohjaajia työskentelemään Vapaaehtoisen pelastuspalvelun hälytysryhmissä. Yhdistyksissä koulutetaan koirien lisäksi myös etsintätyölle tärkeitä suunnistus-, ensiapu- ja viestintätaitoja.

Hälytystehtäviin pääsevät koirat ovat vuosien työn tulos

Hälytysryhmien jäsenet auttavat poliisia ja muita viranomaisia kadonneiden henkilöiden etsinnöissä.
– He ovat hälytettävissä joka päivä vuorokauden ympäri. Tällöin esimerkiksi perheen tuki on ensiarvoisen tärkeää, Soininen toteaa. Koiran kouluttaminen on haastavaa työtä, jonka tulokset tulevat esiin pikkuhiljaa.

– Toimiva koirakko on usean vuoden harjoittelun tulos, ja koiran saavuttamaa hälytyskelpoisuutta pidetään yllä ja kehitetään ympäri vuoden säännöllisellä harjoittelulla.

Jäsenet ovat sitoutuneita toimintaan

Pelastusalan keskusjärjestön vuonna 2013 toteuttaman kyselyn mukaan 87 prosenttia jäsenistä uskoo olevansa samoissa vapaaehtoistehtävissä vielä kolmen vuoden kuluttua.

– Pelastuskoiratoiminta ei ole keino ansaita palkintoja tai titteleitä, vaan mukana olevat ovat toiminnassa mielekkääksi kokemansa vapaaehtoistyön vuoksi. Toimijoilla on halu auttaa hätään joutuneita ihmisiä ja heillä on valmius lähteä apuun katsomatta vuorokaudenaikaa tai säätä. He ovat todellisia Arjen sankareita, Soininen sanoo tyytyväisenä.

Henkilöistä kunniamaininnan saa Maarit Rokkamäki, joka harrastaa pelastuskoiratoimintaa Keski-Suomen pelastuskoirat -yhdistyksessä.

112-päivän kampanja valitsi vuoden 2014 Arjen sankariksi Suomen Pelastuskoiraliitto Ry:n annettujen ehdotusten perusteella. Liitto palkitaan kaikkien pelastuskoiratoimintaan osallistuvien puolesta 112-päivän päätapahtumassa Turussa 11. helmikuuta.

Vapepan hälytysryhmissä ja väestönsuojeluun sijoitettuja koiria oli vuonna 2013 noin 160. Vapepan hälytyksiä SPeKL:n koiraryhmille oli noin 180, joista etsintöihin johti 120.

Lisätietoja:

Mika Soininen, Suomen Pelastuskoiraliitto Ry