SPeKL kokeiden voimassaolo 1.1.2014 jälkeen

lähettänyt Mika Soininen 29.8.2013 klo 1.26   [ 6.2.2014 klo 23.49 päivitetty ]

Ennen 31.12.2013 suoritettujen kokeiden/koeosioiden voimassaolo ja niiden antama kelpoisuus jatkaa eteenpäin koejärjestelmässä 1.1.2014 jälkeen haku- ja jälkikokeissa.

Peruskoe

Kokonaan hyväksytysti suoritettu peruskoe (päivä+pimeäosuus):
Ennen 31.12.2013 suoritettu peruskoe voimassa päivälleen 2v (viimeisimmäksi hyväksytysti suoritetun osuuden päivämäärästä laskien), antaa kelpoisuuden osallistua loppukokeeseen kokeen voimassaoloaikana.

Hyväksytysti suoritettuna VAIN peruskokeen TOINEN KOEOSUUS (päivä- tai pimeäosuus):
Ennen 31.12.2013 suoritettu peruskokeen koeosuus (joko päivä- tai pimeä) on voimassa 18 kk (päivälleen suorituspäivämäärästä) ja antaa kelpoisuuden osallistua loppukokeeseen (mutta aikaa hyväksytyn suorituksen tekemiseen on siis vain 18kk).

Loppukokeet

Ennen 31.12.2013 suoritettujen loppukokeiden tai loppukokeiden koeosuuksien voimassaolo ja niiden antama kelpoisuus osallistua taidontarkistukseen jatkuu samanlaisena sääntömuutoksen jälkeen (yksittäinen koeosuus voimassa 18 kk ja kokonainen koe voimassa kaksi vuotta).

Taidontarkistukset

Ennen 31.12.2013 suoritettu taidontarkistuskoe on voimassa kaksi vuotta kuten nykyisissäkin säännöissä.

Kakkoslaji, sivulajina pidetty maastolaji

Liiton suositus kakkoslajista on säänöissä seuraava (alkaen 1.1.2014): ”Koirakolla on päälaji, josta koirakko suorittaa loppukokeen ja edelleen taidontarkistuksia.

Toinen maastolaji voidaan pitää sivulajina, josta koirakko suorittaa loppukokeen päiväosuuden aina uudelleen.”

Ennen 31.12.2013 kakkoslajin taidontarkistuksena suoritettu peruskokeen pimeäosuus on voimassa kaksi vuotta (suorituspäivämäärästä lukien) ja se antaa kelpoisuuden osallistua 1.1.2014 jälkeen loppupäivään (=kakkoslajin taidontarkistus), josta saadulla hyväksytyllä suorituksella kakkoslajin suoritus pysyy voimassa / se antaa kelpoisuuden jatkaa koko loppukokeen suorittamiseen kokeen voimassaoloaikana.

Kakkosohjaaja

Liiton säännöissä (1.1.2014 alkaen) sanotaan koiran kakkosohjaajasta seuraavaa: ”Hälytyskelpoisella koiralla voi olla kakkosohjaaja. Kakkosohjaajan tulee täyttää hälytyskelpoisuuden minimivaatimukset sekä suorittaa koiran kanssa käyttöönottotarkastus.”

Kakkosohjaajan ei tarvitse siis suorittaa koiran kanssa muita kokeita kuin käyttöönottotarkastus, mikäli koiralla on voimassa hälytyskelpoisuus varsinaisen ohjaajansa kanssa koko ajan. Koiran varsinainen ohjaaja suorittaa koiran kanssa taidontarkistukset sääntöjen mukaan.

SPeKL koemuutostyöryhmä: Santeri Saarikko työryhmän pj. (UPK), John Wedde (PHPK), Ulla Seppälä (KEK), Mika Soininen (SPeKL)

terveisin,
SPeKL hallitus