SPeKL hallitus 2015-2016 esittäytyy

lähettänyt Mika Soininen 28.4.2014 klo 3.30   [ 29.4.2015 klo 3.48 päivitetty ]

Hallitus 2015–16 – Styrelse 2015–16 esittäytyy:

1.Kuka olet ja mistä?
2. Pelastuskoirahistoriasi lyhyesti:
3. Mikä on roolisi hallituksessa? Mistä lähtien olet hoitanut tätä tehtävää ja/tai Mistä lähtien olet istunut hallituksessa?
4. Mielestäsi parasta hallitustyöskentelyssä:
5. Terveisesi jäsenistölle:

Hallitusten jäsenten yhteystiedot: etunimi.sukunimi ( at ) pelastuskoiraliitto.fi

John Wedde
viranomaisyhteydet, kv-asiat, koevastaava

1. John Wedde, Lahti, Päijät-Hämeen Pelastuskoirat ry
2.Ensi kosketus 1995 pelastuskoiratoimintaan, lopullinen hurahtaminen sitten Lahdessa 1997-1998 vaihteessa. PHPK:n jäsen siitä lähtien, PHPK:n hallituksessa jo pitkälti yli 10 vuotta.
3. Hallituksen puheenjohtaja 12.4.2014 alkaen. Hallituksessa varsinaisena jäsenenä sekä varapuheenjohtajana 2008 alkaen. Sitä ennen useita kausia varahenkilönä.
4. Saa työskennellä hyvän asian puolesta osaavien ihmisten kanssa!
5. Haukku pelastaa!

Heidi Parant
varapuheenjohtaja

1.
Heidi Parant, Länsi-Uudenmaan Pelastuskoirayhdistys ry
2.Olen kohtuullisen tuore peko-harrastaja ja ollut toiminnassa mukana vasta marraskuusta 2011. Lyhyessäkin ajassa ehtii paljon, ja toiminkin tällä hetkellä mm. LUP ry:n hallituksen jäsenenä ja hälytysryhmässä kartturina. Olen myös suorittanut peko-kouluttajakoulutuksen sekä SPeKL:n ryhmänjohtajakurssin.
3. Hallituksessa toimin varapuheenjohtajana huhtikuusta 2014 lähtien. Tätä ennen olin hallituksen varsinaisena jäsenenä huhtikuusta 2013 lähtien.
4. Hallitustyöskentelyssä parasta on suhteellisen kattava näkyvyys koko maan toimintaan. Myös osallistuminen kehitystyöhön on antoisaa.
5. Meillä on hieno ja edelleen kehittyvä yhteisö, ja meillä kaikilla on myös yhteinen päämäärä – toimia viranomaisten apuna kadonneiden henkilöiden etsinnöissä.
Muistetaan tämä punainen lanka kaikessa toiminnassamme ja vahvistetaan siten edelleen kasvavaa hyvää mainettamme alan toimijoiden parissa.

Merja Kettinen
rahastonhoitaja

1. Merja Kettinen, VSPK
2. 6 vuotta toiminnassa, koirana hovawart Saku. 2 vuotta VSPK:n sihteerinä, 2 vuotta liitossa
3. Rahastonhoitaja, toiminut vuoden tehtävässä. Hallituksessa 2012 lähtien.
4. Nähdä ``kulissien´´ taakse, mitä tehdään ennenkuin asiat valmiita.
5. Selviä numeroita hakemuksiin : ) Pelastuskoiratoiminta ei toimi ilman teitä ja teidän koirianne ja avuntarjoamistanne.

Marika Tähti
tilastointi, IT, koulutustyöryhmän yhteyshenkilö

1.  Marika Tähti, Oulu, Oulun Seudun Etsintäkoirat (OSE)
2. Aloitin pelastuskoiratoiminnan vuonna 2001 kun keskikokoinen villakoirani Nirppu oli 4kk ikäinen. Nirpun kanssa aloitimme treenit ja siitä etenin pelastuskoiratoiminnassa niin, että vuoden 2002 alussa olin jo hälytysryhmässä henkilöjäsenenä. Olen kouluttanut kaksi keskikokoista villakoiraa (Nirppu ja Tatsi) hälytysryhmään. Nyt molemmat koirat ovat jo eläkkeellä hälytystoiminnasta. Seuraavaksi katsellaan mitä nuorimmaisesta koirastani, kromfohrländer Buutista, tulee isona. Toimin myös jälkitestaajana sekä Vapepan valmiuskouluttajana.
3. Pelastuskoiraliiton hallituksessa olen ollut vuodesta 2012. Toimin tilasto- ja it- vastaavana, sekä jäsenenä kalenteritoimikunnassa ja koulutustyöryhmässä. Vuodesta 2013 toimin myös koulutustyöryhmän yhteyshenkilönä.
4. Hallituksessa pääsee vaikuttamaan asioihin ja saa antaa oman panoksensa pelastuskoiratoiminnan kehittämiseksi.
5. Hallitus on jäseniä varten, joten ottakaa meitä hihasta kiinni ja kertokaa millaista toimintaa liitolta tahdotte. Näin viemme liiton toimintaa yhdessä eteenpäin.

Anu Mustonen

1. Anu Mustonen, Muhos Oulun Läänin Pelastuskoirayhdistys ry
2. Aloitin pelastuskoiratoiminnan vuonna 2008 Oulun Seudun Etsintäkoirat OSE ry:n riveissä ja kiinnostuin oitis myös yhdistyksen hallituksen toiminnasta, johon pääsinkin työskentelemään jo 2009. Sittemmin toimin myös yhdistyksen puheenjohtajanakin. Nykyään vaikutan Oulun Läänin Pelastuskoirat ry:n riveissä ja olen mukana myös yhdistyksen hallituksessa. Koiria minulta löytyy kaksi, Lancashire Heeler ja Australian Kelpie, joista on tarkoitus kouluttaa hakukoiria hälytysryhmään.
3. Olen mukana liiton hallituksessa ensimmäistä kertaa.
4. Parhaimmillaan hallitustyöskentely on päämäärätietoista työskentelyä tavoitteiden saavuttamiseksi ja yhteisöllistä kokemusta. Minua kiehtoo hallitustyöskentelyssä mahdollisuus osallistua asioiden käsittelyprosessiin, tehdä ehdotuksia, kysyä ja oppia. Oma kokemus ja näkemys syvenee kun huomaa, että oma katsantokanta laajenee toisten ajatuksia ja näkökulmia kuunnellen ja prosessoiden ja löytäen yhdessä ratkaisu tavoitteiden saavuttamiseksi.
5. ”Sanoja ja tekoja yhteisen hyvän eteen”

Pekka Taipalinen

1. Pekka Taipalinen, Kangasala, TSE ry
2. Aloitin 2007 KesPekissä pelastuskoirailut Lyhytkarvaisen Collien, Kyöstin kanssa. KesPekin vuosiin mahtui monenmoista kurssia ja koetta, onnistumisia ja erehtymisiä.. :D 2010 muutin Kangasalle ja siksi vaihdoin seuraa ensin PPK:hon ja sitten TSE:hen 2011. TSE:ssä olen melkein koko ajan treenannut saksanpaimenkoiranarttu Pujon kanssa. Pujon kanssa ollaan tähän mennessä käyty jälkikokeita mutta tänä vuonna aloitetaan myös hakukokeissa käynti.
3. Hallituksessa aloitin tänä keväänä joten varsinaista roolia ei vielä ole, mutta katsotaan miten asiat lähtevät rullaamaan.
4. Tuoreesta pestistä johtuen en vielä pysty sanomaan parasta puolta, mutta odotan että saan tutustua uusiin asioihin ja ihmisiin sekä olla päättämässä mielenkiintoisista asioista.
5. Seurasta riippumatta minuun saa olla yhteydessä ja yritän olla tasapuolinen kaikille. Ja tietenkin mukavaa vuotta kaikille!

Juha Kärkkäinen

1. Juha Kärkkäinen . Raisio , VSPK
2. Aloitin harrastuksen 2011.
3. Hallituksessa olen rivijäsen, nyt alkoi toinenkausi
4. Kuulee muiden yhdityksien toiminnoista ja pääsee vaikuttamaan liiton toimintaan.
5. Yhdessä teemme Pelastuskoiraliiton.

Martti Koponen

1.Martti Koponen, Savonlinna, Etelä-Savon Etsintäkoirat
2. Pelastuskoiratouhuihin tulin mukaan kuusi vuotta sitten, kun x-rotuinen pentu tuli taloon ja pennulle piti keksiä mielekästä tekemistä. Chilin kanssa onkin sitten treenattu kaikenlaista yhdistys- tai muista rajoista välittämättä.
3. Hallituksessa olen uusi jäsen, ilman erillistä vastuualuetta.
4. Hallituksessa pääsee erinomaisessa porukassa aitiopaikalle vaikuttamaan pelastuskoiratoimintaan.
5. YYA-hengessä eteenpäin. Tämä on mielekäs harrastus, jonka myötä tulee uusia ystäviä. Vierailut muiden yhdistysten treeneissä kehittävät sekä koiraa että ohjaajaa. Pelastuskoiran koulutus vaatii yhteistyötä ja avunantoa: yksin ei kukaan pysty koiraansa kouluttamaan!

Jenni Leivo
ulkoinen tiedottaminen

1.Jenni Leivo Valkeakoskelta, TSE ry:stä
2. Pääsin mukaan toimintaan 2013 syksyllä beauceronurokseni Ronnien kanssa, huhtikuussa 2015 käytiin hakemassa ensimmäinen jännityshylsy perushakukokeesta. Tuore harrastaja siis, mutta sitäkin innokkaampi!
3. Tulin valituksi hallitukseen huhtikuussa 2015 ja hoidan omalta osaltani ulkoista tiedottamista.
4. Parasta hallitustyöskentelyssä on varmastikin yhteistyö muiden seurojen ja harrastajien kanssa sekä toiminnan kehittämisessä mukana oleminen.
5. Tehdään yhdessä pelastuskoiratoiminnasta entistäkin mukavampaa!

Stefan Asplund

1. Stefan Asplund,Espoo, ESPY
2. Aloitin pelastuskoiraharrastuksen EPY:ssä vuonna 2012 espanjan vesikoirani kanssa. Olen toiminut kartturina hälytyksissä vuoden ja ollut mukana ESPY:n johtokunnassa kaksi vuotta. Treenaamme tavoitteellisesti raunioilla, hakua ja jälkeä. Tarkoitus on suorittaa Virta seuraavan vuoden aikana.
3. Aloitan vasta hallituksessa ja minulla ei toistaiseksi ole muuta roolia, kuin olla jäsen.
4. Pääsen vaikuttamaan asioihin ja kehittämään toimintaa tuomalla mukaan ison yhdistyksen ja pääkaupunkiseudun näkemystä ja toisaalta uusia näkemyksiä omaan yhdistykseen.
5. Meillä on hieno harrastus ja vaikka me emme saa unohtaa päätarkoitusta, eli kehittää hälykelpoisia koirakoita, niin kaikille harrastajille täytyy pystyä antamaan mahdollisuus kehittyä ja saada positiivisia kokemuksia. Me tarvitsemme kaikkia jäseniä.

Mikko Koljander
Hälytysryhmien yhteyshenkilö

1. Mikko Koljander, JYVÄSKYLÄ, Keski-Suomen pelastuskoirat ry
2. Pelastuskoirahistoria on vielä varsin lyhyt. Olen ollut toiminnassa mukana 1,5v. Paljon olen tässäkin ajassa oppinut ja tulen vielä oppimaan. Itselläni on tällä hetkellä kaksi vuotias kultainennoutaja Vili ja tavoitteena tietenkin hälytysvalmius.
3. Olen tuore viime kevätkokouksessa valittu hallituksen jäsen. Vastuualueeksi sain hälytysryhmätoiminnan.
4. Todella mukava päästä katsomaan ja osallistumaan toimintaan ja toiminnan kehittämiseen.
5. Tehdään yhdessä tästä mukavasta toiminnasta vieläkin mukavampaa. Yhdessä eteenpäin! Jos jokin asia askarruttaa laittakaa laita ihmeessä meiliä vastaan itse tai kysyn apua kokeneemmilta.