SPeKL ajankohtaista 19.12.2013

lähettänyt Mika Soininen 19.12.2013 klo 1.00   [ 19.12.2013 klo 1.26 päivitetty ]

1. Ilmoitus päivämääriä 2014

- Yhdistyksien toiminta- ja resurssitilastot vuodelta 2013 pe 31.1.-14 mennessä.
Tilastokysely (yksi vastaaja/yhdistys):

- Yhdistyksiltä ensi vuoden kokeet pe 31.1.-14 mennessä. Lähettäkää tiedot spekl@pelastuskoiraliitto.fi

- Yhdistyksien vuosikertomukset (v.2013) ja toimintasuunnitelmat (v.2014) pe 28.2.14 mennessä. Lähettäkää tiedot spekl@pelastuskoiraliitto.fi

2. SPeKL hälytyskoirakot listattuna liiton sivuille vuonna 2014

SPeKL hallituksen päätöksellä (14.12.2013) pelastuskoirakon käyttöönottotarkastuksen tullessa voimaan 1.1.2014 ja tarkastuksen hyväksytysti suorittaneiden koirakoiden tullessa jatkossa näkyviin liiton sivuille, listataan liiton sivuille kerran vuodessa kaikki hälytysryhmissä olevat koirakot. Listaus tehdään 31.1.-14 mennessä yhdistysten ilmoittamien tietojen mukaan.
VSS sijoitetuista koirakoista tehdään myös listaus hälytyskoirakoiden tapaan.

Listausta varten täytettävät exel-pohjat ovat lähetetty yhdistyksiin.
Listat lähetetään pe 31.1.2014 mennessä spekl@pelastuskoiraliitto.fi
Muistattehan varmistaa henkilöiden hyväksynnän tietojen julkistamiseksi.

3. Ryhmänjohtajakurssi järjestetään Tampereella 22. - 23.2.2014

Lisätiedot ja ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä:

4. Koiran käyttö etsinnässä –kurssi järjestetään Tampereella 26.-27.4.2014

Lisätiedot ja ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä:

5. ``Lumesta etsivä koira`` kurssi Kuopiossa 21-23.3.2014

SPeKL ja SPKL järjestävät yhdessä lumipelastamiskurssin Kuopiossa 21.-23.3.2014. Kouluttajina toimivat poliisikoiralaitokselta Jarmo Happo ja Lapin poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Vesa Hiltunen.
Osallistujamäärää koirien kanssa on alustavien suunnitelmien mukaan max 12(kaksi 6 hengen ryhmää), yhteensä kummastakin liitosta. Lisäksi mukaan mahtuisi ilman koiraa osallistuvia.
Lisätietoja kustannuksista, ilmoittautumisesta ja mahdollisista kriteereistä lähetetään myöhemmin.
Info löytyy myös täältä

6. Pelastuskoiratoiminnan koulutuksen kehittämishankkeen seminaari vapaaehtoistoimijoille 4.-5.4.2014 Kuopiossa

Seminaarin järjestää Pelastusopisto.
Seminaarin kohderyhmänä ovat liittojen edustajat, pelastuskoirayhdistysten edustajat, pelastuskoiravastaavat ja pelastuskoiraryhmänjohtajat (/vastaavat). Seminaariin ovat tervetulleita myös pelastuslaitosten edustajat.

Seminaarin tavoitteena on käsitellä pelastustoimen alueellisia tarpeita normaali- ja poikkeusolojen pelastustoimintaan osallistuville pelastuskoirakoille ja –ryhmille sekä ryhmien osaamisvaatimuksia. Seminaarissa vapaaehtoisten on mahdollista kuulla viranomaisten ajatuksia teemasta ja tuoda esiin omia näkemyksiään. Seminaari sisältää mm. aiheeseen liittyvää workshop-/ryhmätyöskentelyä.

Seminaari liittyy Pelastusopiston PeKo hankkeeseen, josta erillinen tiedote täältä

Osallistujille lähetetään tarkempi ohjelma sähköpostitse lähempänä seminaaria.

Seminaari sekä ruokailu ja majoitus Pelastusopistolla ovat maksuttomia. Lähettävät yhdistykset vastaavat osallistujiensa muista kuluista. Majoituspaikkoja on rajoitetusti. Majoitukseen ei ole mahdollista ottaa koiria.
Info löytyy myös täältä

7. Testaajaoikeus auskultoinnit 1.1.2014 jälkeen

Työryhmä: Jaana Haarni, John Wedde ja Petri Koistinen

Hakukoe: 4 harjoittelua peruskoe, 4 harjoittelua loppukoe päivä ja 4 harjoittelua loppukoe pimeä.
Jälkikoe: 4 harjoittelua päiväkoe ja 2 harjoittelua pimeäkoe.

Perustelut: Harjoittelun taso ei laske. Saman verran harjoitteluja/laji kuin vanhassa koejärjestelmässä. Hakukokeen osalta peruspimeän 3 harjoittelua jaettiin muille koeosuuksille. Jälkikokeen kohdalla siirrettiin 1 harjoittelu päivälle pimeältä, koska pimeäkokeiden määrä vähenee.
Kaikissa lajeissa raunio, haku ja jälki vain yksi harjoittelija/ koesuoritus saa harjoittelumerkinnän testaajakorttiinsa. Harjoittelijan täytyy suorittaa koiran koearviointi saadakseen merkinnän testaajakorttiin, pelkkä koirakon seuraaminen maastossa ei riitä.

Tieto löydettävissä myös täältä: http://www.pelastuskoiraliitto.fi/koulutukset/testaajakoulutus

8. Pelastuskoiraliittoon uusi jäsenyhdistys
Tervetuloa mukaan Ylläksen koirakerho