SPeKL Ajankohtaista 12.6.2014

4. SPeKL, SPKL rauniotyöryhmä
  5. Pelastuskoirakalenteri 2015

1. Pelastusopiston Pelastuskoirakoulutuksen kehittämishanke 2013-2015

Pelastusopiston hankkeen tavoitteena kartoittaa tarpeita pelastuskoirien käytölle normaalioloissa ja poikkeusoloissa sekä kehittää Pelastusopiston pelastuskoiratoimintaan liittyvää opetusta vastaamaan entistä paremmin pelastustoimen ja koiranohjaajien tarpeeseen.

Hankkeeseen liittyvään suunnitelmaan kuuluu muun muassa: Alueen pelastuskoira-yhdistysten kokoontuminen ja edustajien valitseminen yhteistyöhön pelastus-laitoksen kanssa, pelastuslaitosten alueellisen tarpeen määrittely, koulutustason tarkastus. Edellä mainitut ovat edelleen suunnittelu vaiheessa, joten muutokset suunnitelmiin ovat mahdollisia. Asiasta informoidaan myöhemmin lisää.

1. Pelastusalan keskusjärjestön Pelastustoiminnan perusteet - kurssi

SPEK päivittämässä Pelastustoiminnan perusteet - kurssia ja järjestämässä kouluttajakoulutusta kurssista. SPEK toivoo SPeKL:iltä osallistumista päivittämiseen ja koulutukseen. Kouluttajakoulutusta järjestetään jatkossa myös  SPeKL toimijoille.

1. Pelastusalan keskusjärjestön Rauniorataselvitys 2013

Rauniorataselvitys kokoaa yhteen tiedot radoista ja samalla selvittää minkälaisia yhteistyömuotoja vallitsee pelastuslaitosten ja pelastuskoirayhdistysten välillä, niin harjoittelun, sopimusten kuin hälytystehtävienkin osalta. Selvitys on laaja-alainen katsaus pelastuskoiralähtöisen rauniopelastamisen nykytilaan ja samalla tarjoaa tietoa toiminnan kehittämiseksi.

Selvitykseen täältä: http://www.pelastuskoiraliitto.fi/home/ajankohtaista/spekrauniorataselvitys2013

1. SPeKL, SPKL rauniotyöryhmä

Peon Pelastuskoirakoulutuksen kehittämishankkeeseen , SPEK pelastustoiminnan perusteet päivitykseen ja rauniorataselvityksen jatkotoimenpiteisiin liittyen SPeKL on päättänyt perustaa työryhmän yhdessä SPKL:n kanssa edellä mainittujen tavoitteiden edistämiseksi.

Työryhmään tulee kuulumaan n. kolme edustajaa Pelastuskoiraliitosta. Työryhmään osallistuvilla toivotaan olevan seuraavia valmiuksia :  kokemus Vapepa hälytystoiminnasta, rauniokoira kokemus. Testaaja-status katsotaan eduksi, mutta ei välttämätöntä.

Yhdistyksiä pyydetään nimeämään ehdokkaansa työryhmään 24.8.2014 mennessä lähettämällä vapaamuotoinen esitys sähköpostilla  spekl@pelastuskoiraliitto.fi

1.  Pelastuskoirakalenteri 2015

Vuoden 2015 Pelastuskoirakalenteriin haetaan pelastuskoiratoimintaan liittyviä kuvia. Erityisesti kaivataan kuvia rauniotoimintaa liittyen sekä eri vuoden aikoina otettuja pelastuskoiratoimintaa esitteleviä kuvia. Voit lähettää kuvaehdotuksesi tulevaan Pelastuskoirakalenteriin 30.6.2014 mennessä. Kuvia voi lähettää myös kyseisen päivämäärän jälkeen tulevia käyttöjä varten.

Lähetä kuvat: miia.halonen@pelastuskoiraliitto.fi

Vuoden parhaan kuvan kuvaaja ja kuvassa esiintyvä koira palkitaan.