Pelastuskoiraliitto ja Metsähallitus sopimus

Suomen Pelastuskoiraliitto ja Metsähallitus sopimus metsien käytöstä

Otteita sopimuksesta:
- Sopimus alkaa 31.03.2015 Sopimus päättyy 31.12.2019

- Tällä sopimuksella sovitaan Suomen valtion omistamilla ja Metsähallituksen hallinnoimilla alueilla tapahtuvan pelastuskoirien koulutusharjoittelun ja koirien soveltuvuuskokeiden järjestämisen yleisperiaatteista.

- Tämä sopimus ei vielä sinällään anna oikeutta koulutusharjoittelun tai koirien soveltuvuuskokeiden järjestämiseen, vaan tällainen oikeus annetaan aina tapauskohtaisesti koulutus- tai koeluvalla. Tällaiset luvat myöntää Metsähallituksessa paikallinen metsästyksen eräsuunnittelija. Pelastuskoiran koulutusluvan tarvitsijan tai Suomen Pelastuskoiraliitto ry:n jäsenyhdistyksen tulee lupaa tarvitessaan ottaa yhteyttä eräsuunnittelijaan.

- Tämän sopimuksen mukainen pelastuskoirien koulutus- ja koetoiminta on helpointa järjestää monikäyttömetsien ns. lupametsästysalueilla, joiden sijainti selviää eräsuunnittelijoilta. Metsästykseen vuokratuilla alueilla koulutus- ja koetoiminnasta tulee sopia myös vuokralaisen kanssa.

- Toimintaa varten voidaan antaa myös oikeus tehdä maastomerkintöjä. Merkinnöissä tulee käyttää kuitunauhoja tai muita luonnonmukaisia materiaaleja; muovin tai muiden puunjalostusprosessissa haitallisten materiaalien käyttö on kielletty. Merkintäkäytännöt tulee sopia tarkemmin paikallisesti, jotta merkinnöistä ei aiheudu virhetulkintoja esim. normaalien metsätalouden merkintöjen kanssa. Merkinnät on poistettava välittömästi niiden tultua tarpeettomiksi ja roskaamista on muutoinkin vältettävä. Elävien puiden vahingoittaminen on kielletty.

- Tämän puitesopimuksen perusteella myönnetyt luvat ovat maksuttomia.

Metsähallituksen eräsuunnittelijoiden yhteystietoja: http://www.eraluvat.fi/yhteystiedot.html?asiantuntemus=Mets%C3%A4stys&alue=

Sopimus kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ