Pelastuskoirakon käyttöönottotarkastus 1.1.2014

lähettänyt Mika Soininen 22.1.2013 klo 3.36   [ 19.12.2013 klo 1.15 päivitetty ]

Pelastuskoirakon käyttöönottotarkastuksen järjestely ja arviointiohje julkaistaan 22.1.2013 SPeKL ja SPKL jäsenyhdistyksille.

Ohjeen laatineessa työryhmässä on ollut edustajia Palveluskoiraliitosta, Pelastuskoiraliitosta ja Poliisista. Työryhmään osallistuneiden nimet löytyvät järjestely- ja arviointiohjeesta. Työryhmä on tiedustellut eri toimijoiden näkemyksiä ohjeesta työn eri vaiheissa.

Työryhmän lähtökohtana on ollut laatia tarkastus, joka mahdollisuuksien mukaan vastaisi hälytystehtävää. Näin ollen ohjeeseen on pyritty huomioimaan muun muassa alueelliset erot.

Tarkastuksen tavoitteena on todentaa Pelastuskoiraohjaajan ja Pelastuskoiran valmius liittyä Vapepan alaisten hälytysryhmien  jäseneksi.

Pelastuskoirakon käyttöönottotarkastuksen järjestely- ja arviointiohje ei ole vielä voimassa ja on mahdollista, että siihen tulee muutoksia vuoden 2013 aikana, pilottikokeiden ja tarkastajien koulutuksen myötä. 1.1.2014 voimaantuleva ohje julkaistaan erikseen ennen ohjeen käyttöönottoa.

Pelastuskoirakon käyttöönottotarkastuksen järjestely ja arviointiohje (päivitetty 31.1.2013)

Pelastuskoirakon Käyttöönottotarkastajat valmistuneet 14.9.2013

Pelastuskoirakon käyttöönottotarkastajiksi valmistui 25 henkilöä. Info sekä tarkastajien nimet ja kaupungit nähtävissä toistaiseksi täältä:

He tulevat jatkossa toimimaan Pelastuskoirakon käyttöönottotarkastusten tarkastajina. Järjestäessäsi käyttöönottotarkastusta, tarkastajien yhteystiedot saatavilla Palveluskoiraliiton toimistolta toimisto@palveluskoiraliitto.fitai Pelastuskoiraliiton toimistolta spekl@pelastuskoiraliitto.fi

Pelastuskoirakon käyttöönottotarkastajat

Wedde John Lahti
Öhberg Ulla Ahvenanmaa

Tarkastajien yhdistyskäynnit
Tarkastajat käyvät yhdistyksissä infoamassa tulevasta tarkastuksesta ja siihen liittyvistä asioista vuoden 2013 aikana.
Tarkastajat ovat yhteydessä yhdistyksiin. Mikäli yhdistyksenne haluaa sopia käynnistä, tarkastajien yhteystiedot saa spekl@pelastuskoiraliitto.fi tai toimisto@palveluskoiraliitto.fi

Pelastuskoiran käyttöönottotarkastus on SPeKL ja SPKL yhdessä viranomaisten kanssa laatima tarkastus hälytysryhmään hakeville koirakoille. Tarkastus on yhtenäinen kummassakin liitossa. Käyttöönottotarkastukseen pääsemisen edellytyksenä on SPeKL tai SPKL nykyisen koejärjestelmän hälyryhmävaatimusten täyttäminen.