OSE:n 16.3 tunnistusjälkiseminaarissa laaja osanotto

lähettänyt Mika Soininen 25.3.2013 klo 1.08   [ 25.3.2013 klo 1.12 päivitetty ]

Tunnistusjäljestyksen perusteet

Oulun Seudun Etsintäkoirat OSE ry järjesti seminaarin tunnistusjäljestyksestä Oulussa 16.3.2013. Luennoitsijaksi saimme Ilkka Hormilan Hämeenlinnan Poliisikoiralaitokselta. Seminaariin osallistui lähes seitsemänkymmentä koiraihmistä Pohjois-Suomen alueelta akselilta Kokkola – Rovaniemi. Osallistujakunta oli hyvin monimuotoinen niin ikäjakaumaltaan kuin koirataustaltaankin. Mukana oli pelastuskoiraharrastajien lisäksi palveluskoiraihmisiä, tokon harrastajia, kotikoirien omistajia sekä myös ammatikseen koirien kanssa työskenteleviä ihmisiä.

Seminaarissa saimme mielenkiintoisen katsauksen koirien äärettömän tarkasta hajuaistista ja sen käytöstä hajutunnistuksessa sekä jäljittämisessä aina antiikin kreikan ajoista nykypäivään. Opimme perusteita hajuerottelun opettamisesta koiralle ja saimme tietoa erilaisista harjoituksista tunnistusjäljestystä varten. Lisäksi kuulimme alan tieteellisistä tutkimuksista ja näimme opettavaisia videoita hajuerottelusta sisätiloissa sekä jäljestämisestä kaupunkiolosuhteissa.

Osallistujilta saamamme palautteen mukaan seminaari oli erittäin mielenkiintoinen ja asiantuntevasti koostettu. Luennoitsijan kokemus ja ammattitaito sekä lukuisat käytännön esimerkit saivat ansaittua kiitosta. Positiivinen ja koiran kykyjä arvostava koulutustapa kantoi läpi koko luentopäivän ja myös tämä huomioitiin palautteessa.

OSE:lle tilaisuus oli ensimmäinen kaikille avoin ja näin laajaksi muodostunut tapahtuma. Saimme arvokasta oppia vastaavan tapahtuman järjestämisestä ja toisaalta luottamusta resurssiemme riittävyydestä tulevaisuutta varten. Järjestäjien puolesta haluan kiittää Ilkka Hormilaa mielenkiintoisesta ja onnistuneesta seminaaripäivästä. Osallistujille kiitos runsaasta osallistujamäärästä sekä kiinnostuksestanne luentoa kohtaan. Näillä eväillä on hyvä lähteä harjoittelemaan positiivisella mielellä koiriemme kanssa.