Opinnäytetyö nuorisotoiminnasta pelastuskoiratoiminnassa

lähettänyt Mika Soininen 1.8.2013 klo 1.09   [ 1.8.2013 klo 4.34 päivitetty ]

Opinnäytetyö Suomen Pelastuskoiraliiton nuorisotoiminnasta

Yhteisöpedagogi-opiskelija Annina Nieminen on tehnyt opinnäytetyönsä Suomen Pelastuskoiraliitolle. Työn aiheena oli nuorisotoiminta, jota haluttaisiin levittää Pelastuskoiraliiton jäsenyhdistyksiin ympäri Suomea. Työssä kartoitettiin pelastuskoiratoimijoiden asenteita ja mielipiteitä nuorisotoiminnasta sekä selvitettiin, löytyykö tämän kaltaiselle toiminnalle kiinnostusta ja tarvetta pelastuskoirayhdistyksissä.

Opinnäytetyö oli jatkoa Anninan kehittämisprojektille, jonka aikana toteutettiin ensimmäinen nuorille suunnattu pelastuskoirakurssi Länsi-Uudenmaan Pelastuskoirayhdistyksessä. Tuon kurssin myötä syntyi pysyvä nuoriso-osasto yhdistykseen. Kokemukset onnistuneesta pilottikurssista ja uudesta toimintamallista olivat pohjana opinnäytetyölle.

Nuorisotoiminnan toteuttaminen ja levittäminen on tarpeellista, sillä siten voidaan varmistaa pelastuskoiratoiminnan jatkuminen ja sen laadun säilyminen. Nuoria on hyvä innostaa mukaan jo varhain, jotta heistä kasvaa tulevia, taitavia vapaaehtoisia ja aktiivisia kansalaisia. Myös valistuneiden ja vastuuntuntoisten tulevaisuuden koiranomistajien kasvattaminen on tärkeää.

Opinnäytetyössä teetetystä kyselytutkimuksesta selvisi, että nuorisotoiminta saa kannatusta pelastuskoiratoimijoiden keskuudessa. Nuoret nähdään eduksi yhdistysten ja pelastuskoiratoiminnan tulevaisuudelle, mutta halukkaita toimijoita nuorisotoiminnan pariin yhdistyksistä löytyy melko vähän. Haasteena nuorisotoiminnan toteutumisessa onkin ohjaajien ja vastuunkantajien innostaminen ja aktivointi.

Kyselytutkimukseen vastanneet pelastuskoiratoimijat olivat sitä mieltä, että yhdistyksiä nuorisotoiminnnan käynnistämisessä voisi helpottaa nuorisotoiminnasta vastaavien koulutus tai opas toiminnasta. Näiden toteuttamista on harkittava tulevaisuudessa. Jotta nuorisotoiminnan levittäminen olisi realistinen tavoite, vaatisi se yhden työntekijän palkkaamista. Työntekijän tulisi jalkautua toimintakentälle ja lähteä yhdessä yhdistysten kanssa kehittelemään ja toteuttamaan nuorisotoimintaa. Vastuuta nuorisotoiminnan levittämisestä ei voi jättää vain Pelastuskoiraliiton jäsenyhdistyksille.

Opnnäytetyö luettavissa kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ