HUpeko-harjoitus Lohjan Kisakalliossa 28.5.2014

lähettänyt Mika Soininen 4.8.2014 klo 1.16   [ 4.8.2014 klo 4.23 päivitetty ]

HUpeko-harjoitus Lohjan Kisakalliossa 28.5.2014

kuv: Päivi Kokko

Helsingin ja Uudenmaan pelastuskoiraryhmät kokoontuivat toukokuun lopussa Lohjan Kisakalliossa yhteisen pelastuskoiraharjoituksen merkeissä tavoitteenaan oppia tuntemaan ihmisiä ja heidän koiriaan oman alueen ulkopuolelta sekä tekemään yhteistyötä keskenään. Kisakallion upeat ja monipuoliset maastot tarjosivatkin loistavat puitteet harjoitukselle mahdollistaen pidemmätkin etsinnät hieman viilenevässä ja sateisessa kevätillassa.

Vastaavanlaisia yhteisharjoituksia järjestetään Helsingin ja Uudenmaan alueella pari kertaa vuodessa kiertävällä järjestelyvastuulla. Tällä kerralla harjoituksen järjestivät Lohjan Palvelus- ja Pelastuskoirayhdistys sekä Uudenmaan Pelastuskoirat yhteensä noin 20 henkilön voimin mukaanlukien treenin järjestelystä vastaavat henkilöt, maalihenkilöt sekä jokaisen koirakon matkassa olleet ns. kärpäset tarkkailemassa koirakon työskentelyä ja toimintaa.

Harjoitukseen osallistui yhteensä reilut 50 henkilöä sekä 14 koiraa kuudesta Helsingin ja Uudenmaan eri hälytysryhmästä. Järjestävän tahon puolelta jaettiin etukäteen johto sekä koirakot karttureineen ja kartturikokelaineen. Jaossa pyrittiin yhdistelemään pareja siten, että Palveluskoiraliiton ja Pelastuskoiraliiton yhdistysten henkilöt sopivasti sekoittuisivat keskenään. Harjoituksen alkua ensimmäisen koirakon matkassa mukana oli myös viranomaisista edustaja seuraamassa harjoitusta.

Harjoituksen alussa johto sai seuraavanlaisen tehtäväkuvauksen:

Useita henkilöitä on ollut metsäretkellä alueella sijaitsevilla laavuilla. Päivän teemana on ollut kiertää lampien ympäri kulkeva rengaspolku ja matkan varrella poiketa alueella sijaitseville rasteille. Osalla henkilöistä on ollut avustajia, jotka ovat ilmoittaneet kadottaneensa avustettavan.

Alue on noin 1km2 kokoinen, joka jaetaan harjoitukseen osallistuvien johdossa toimivien henkilöiden toimesta pienempiin etsintäalueisiin koirakoille.

Alueella on esineitä, joilta on mahdollista nostaa jälki. Löytyneiden ja esineen sijainnit ilmoitetaan johtoon, mahdollisuuksien mukaan myös koordinaatteina.

Kadonneiksi tiedetyistä henkilöistä annettiin tuntomerkit sekä ilmoitettiin koko alueen rajat. Tämän jälkeen johdon tehtäväksi jäi jakaa koirakoille alueet sekä hoitaa harjoitus siten kuin se oikeassa etsintätilanteessa menisi.

Harjoitus kesti useamman tunnin, ja kaikki kadonneet löydettiin hyvävointisina eri puolilta aluetta. Erityisrastina, jonka kaksi koirakkoa ehti suorittaa, oli lammessa vedenpinnan alla oleillut sukeltaja. Molemmat koirat suoriutuivat tehtävästä mainiosti.

Kaiken kaikkiaan oli hienoa seurata taitavien koirakoiden ja karttureiden yhteistyötä. Kiitos kaikille harjoitukseen osallistuneille sekä erityiskiitos Lohjalle ja Kisakallion Urheiluopistolle maastojen käytöstä.

Juttu: Päivi Kokko

Kuvat: Päivi Kokko ja Ruth Stenius-Levänen