Kouluttajaseminaari 2015 kuvia ja raportti

lähettänyt Mika Soininen 23.2.2015 klo 1.12   [ 23.2.2015 klo 1.14 päivitetty ]

Kouluttajaseminaari 2015

Pelastuskoiraliiton vuotuinen kouluttajaseminaari järjestettiin helmikuun alussa, 7.-8.2. Äkäslompolossa, Ylläksen kupeessa. Kouluttajaseminaarin ajankohta oli tänä vuonna poikkeuksellinen totutun kesäkuun toisen viikonlopun sijaan, sillä seminaarin aiheena oli lumietsintä.

Seminaarin majoitus, ruokailut ja luennot järjestettiin koulutuskeskus Kuerkievarissa ja ulkoharjoitukset hiihtokeskus Ylläs-Skin alueella. Kouluttajina seminaarissa toimivat Lapin poliisilaitoksen Rovaniemen poliisiasemalta Vesa Hiltunen ja hiihtokeskus Ylläs-Ski:n turvallisuusvastaava, ski patrol, Lauri Ylimys.

Seminaarin ohjelmassa oli sekä teoriaa että käytännön harjoituksia. Aluksi saimme taustatietoa poliisikoirien talviharjoittelusta ja laviinikoulutuksen alkutaipaleesta sekä lyhyen tiivistelmän lumesta elementtinä, lumivyöryistä ja niiden synnystä.

Käytännön harjoituksissa tutustuttiin esimerkkikoirakoiden avulla kuinka koiran kanssa voidaan aloittaa lumen alle hautautuneen henkilön etsintä. Lisäksi seminaarilaiset pääsivät tutustumaan lumipelastamisessa käytettäviin varusteisiin, kuten piippareihin ja sondeihin, lapioita unohtamatta. Ulkoharjoituksissa tutkittiin myös käytännössä lumen kerrostuneisuutta ja sen tutkimista sekä pääsimme kokeilemaan oikeaoppista kaivamistekniikkaan, kuinka lumen alle hautautunut henkilö saadaan esiin mahdollisimman nopeasti, mutta turvallisesti. Seminaarin päätteeksi koottiin ryhmätyönä pohjaa lumietsinnästä työstettävälle koulutusmateriaalille.

Seminaarijärjestelyistä vastasivat yhteistyössä Ylläksen Koirakerhon pelastuskoirajaos (YLPE) ja Oulun Läänin Pelastuskoirayhdistys (OLPY).

Seminaarijärjestelijät kiittävät kaikkia mukana olleita hienosti onnistuneesta ja mukavasta viikonlopusta.

Erityisesti haluamme kiittää kouluttajien kustannuksista vastanneita Lapin Poliisilaitosta sekä hiihtokeskus Ylläs-Ski:tä. Lisäksi kiitämme Ylläs-Ski:tä harjoitusalueiden sekä taukopaikkojen vapaasta käytöstä seminaarin aikana.

Kuvat: Miia Halonen