Kirkkonummelle pelastuskoiraohjaajien nuorisoryhmä

lähettänyt Mika Soininen 23.11.2012 klo 0.27   [ 23.11.2012 klo 0.29 päivitetty ]

Kirkkonummelaisessa Länsi-Uudenmaan Pelastuskoirayhdistyksessä (LUP ry) aloitti lokakuussa toimintansa Suomen ensimmäinen pelastuskoiraohjaajien nuoriso-osasto.

Tätä edelsi nuorisokurssi, jolle osallistui kaksitoista innokasta pelastuskoiratoiminnasta kiinnostunutta 10–14-vuotiasta nuorta. Toiset osallistuivat oman koiran kanssa, toiset ilman koiraa.

Kurssilla opittiin monia tietoja ja taitoja, jotka ovat hyödyllisiä paitsi pelastuskoiraharrastuksessa ja tulevaisuudessa mahdollisesti odottavissa etsintätehtävissä, myös yleisinä kansalaistaitoina.

Nuorille opetettiin koiran hallintaa ja kouluttamista, ja he pääsivät jopa aloittamaan etsintäharjoituksia sekä opettelemaan koiran reaktioiden lukemista. Nuoret harjoittelivat myös suunnistus-, retkeily- ja ensiaputaitoja. Kurssilla korostui yhteistyön merkitys, ja nuorten kesken kehittyikin vahva ryhmähenki.

Kurssi päättyi toiminnalliseen leiriin, joka tarjosi nuorille varmastikin ikimuistoisia kokemuksia. Leirillä nautittiin niin kauniista syyssäästä kuin rankasta vesisateesta, mutta huonokaan ilma ei lannistanut reippaita leiriläisiä. Majapaikassa oli iloinen ja varsinkin tiivis tunnelma, kun lauma nuoria, aikuisia ja koiria sulloutui pieneen partiolaisten kämppään ja nukkui kolmessa kerroksessa.

Kaksipäiväisen leirin ohjelmaan mahtui paljon toimintaa. Kurssilaiset harjoittelivat koirien kanssa tottelevaisuutta, ketteryyttä ja etsintätyön alkeita. Koirille jo pelkkä leirielämä on sosiaalistava tilanne. Koiramaisen ohjelman lisäksi jokainen leiriläinen oppi mm. tekemään ja sytyttämään nuotion ja rakentamaan laavun, ja laskeutuminen valjaiden ja köysien varassa kalliolta iltahämärissä oli kaikille elämys. Lisäksi viikonlopun aikana liikuttiin kauniissa maisemissa karttojen, kompassien ja radiopuhelinten kanssa. Ensiapuharjoituksellekin oli varattu oma osansa leirillä.

Nuorisokurssin vetäjänä toimi yhteisöpedagogiopiskelija Annina Nieminen. Koulutuksesta ja kurssijärjestelyistä vastasivat lisäksi LUP ry:n kouluttajat ja jäsenet. Suomen Pelastuskoiraliitto oli hankkeen takana.

Pelastuskoiratoiminnassa nuorison mukanaolo on uusi asia koko maassa. LUP ry:n kurssi oli ensimmäinen erikseen nuorisolle suunnattu koulutus. Osa kurssin käyneistä nuorista jatkaa nyt pelastuskoiraharrastustaan. Pelastuskoiraliitossa toivotaan, että LUP ry:n nuoret näyttävät esimerkkiä myös muille suomalaisille pelastuskoirayhdistyksille ja nuorisotoiminta leviää laajemmallekin.

Pelastuskoiratoiminta ei ole ainoastaan koiraharrastus. Toimintaan liittyy paljon yleishyödyllisten taitojen harjoittelua. Tällaisia taitoja ovat esim. ensiaputaidot ja luonnossa liikkuminen sekä erityisesti suunnistustaito. Yhteistyö ja ryhmässä toimiminen ovat erityisen tärkeitä vapaaehtoisessa pelastustyössä, ja myös pelastuskoirayhdistyksissä näiden osuus korostuu. Pelastuskoiraharrastus sopii hyvin myös nuorille. Pelastuskoirayhdistyksen jäsenellä ei välttämättä tarvitse olla koiraa, sillä myös asiansa osaavien kartanlukijoiden eli apuohjaajien rooli etsintätyössä on erittäin tärkeä.

Lisätietoa pelastuskoiratoiminnasta ja LUP ry:stä löydät verkosta sivuilta www.pelastuskoiratlup.net
www.pelastuskoiraliitto.fi

Lisätietoja:

Mika Soininen, toiminnanjohtaja, Pelastuskoiraliitto mika.soininen@pelastuskoiraliitto.fi puh. 044 768 1004 Minna Löfman, hallituksen puheenjohtaja, Pelastuskoiraliitto minna.lofman@pelastuskoiraliitto.fi puh. 050 535 7012 Elli Subedi, nuorisovastaava, Länsi-Uudenmaan Pelastuskoirayhdistys elli-noor@hotmail.com puh. 044 515 1698