Kadonneen henkilön etsintä - Kokemuksia Vapaaehtoisen pelastuspalvelun henkilöiltä - opinnäytetyö 2013

lähettänyt Mika Soininen 2.4.2013 klo 3.10   [ 2.4.2013 klo 3.16 päivitetty ]
Laura Karvosen sairaanhoitajan tutkinnon päättötyön aiheena oli Kadonneen henkilön etsintä - Kokemuksia Vapaaehtoisen pelastuspalvelun henkilöiltä ja se tehtiin Suomen Punaisen Ristin Kaakkois-Suomen piirille, työ valmistui helmikuussa 2013.  Laura Karvonen on Kymenlaakson etsintäkoirat ry:n  ja Vapepan hälytysryhmän jäsen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vapaaehtoisten pelastuspalvelun henkilöiden kokemuksia etsintätilanteesta, etsityn kohtaamisesta ja auttamisesta, sekä etsinnän jälkeisestä purkamisesta.
Otteita opinnäytetyöstä:
- ``Tutkimustulokset osoittavat, että vapaaehtoiset valmistautuivat etsintään osallistumalla koulutuksiin, etsintäharjoituksiin, sekä harjoittelemalla omia tehtäviä Vapepan järjestöissä. Etsintähälytys aiheutti vapaaehtoisissa stressiä ja huolta kadonneesta, tunteet seurasivat mukana koko etsinnän ajan``
- ``Etsintätilanteessa selviytymistä helpotti oma rooli, hyvä informaatio, selkeät ohjeet, vastuun ja roolien jakaminen, sekä vertaistuki ja aikaisempi kokemus etsinnästä``

Koko opinnäytetyö luettavissa myös täältä: : https://publications.theseus.fi/handle/10024/55112  ---> Avaa tiedosto.